De sekte van Saskia
Saskia De Coster

Saskia De Coster (1976) is actief als schrijver, beeldend kunstenaar, videaste en als columniste van De Morgen.

Lees meer

Volgens Lanoye is ze ‘al jaren de meest originele pen van Vlaanderen’. Saskia De Coster schitterde in 2007 op het podium van Saint Amour. Haar roman ‘Nachtouders’ (2019) werd genomineerd voor de Libris Literatuurprijs. Eind 2020 verscheen haar recentelijkste verwezelijking: de novelle ‘In de rij voor de nachtboot’ (Das Mag), het boekengeschenk van de Confituurboekhandels. De Coster nam deel aan Happy New Queer! van het Queer Arts Festival 2020. Dit jaar verschijnt haar nieuwste roman ‘De Weddenschap’ bij Das Mag.

Foto: © Johan Jacobs

Verberg
Stella Bergsma

Stella Bergsma (1973) is schrijfster, opiniemaaktster, dichteres en frontvrouw van de band Einsteinbarbie.

Lees meer

In 2013 verscheen haar bundel Cupcakes bij uitgeverij Lebowski, met gedichten en songteksten. Twee jaar later vertaalde ze de gedichten van Charles Bukowski. Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar publiceerde haar debuutroman Pussy Album in 2016, een spraakmakend boek dat lovende recensies kreeg en waaruit Bergsma ook las op Saint Amour 2017. Bergsma schreef, voor onder andere de Volkskrant, Opzij en Joop.nl, columns over seks en andere ongemakkelijke zaken, en bedacht ondertussen de term ‘sletvrees’. Ze is tamelijk recht voor de raap: ‘Ik ben Stella Bergsma. Ik neuk terug.’

Foto: © Koos Breukel

Verberg
Lois Lumonga Brochez

Lois Lumonga Brochez (1995) maakt als actrice deel uit van het collectief Herman

Lees meer

waarmee ze in 2020 het veelbesproken stuk 'vier sterren’ maakte én van het kersverse Ensembletheater Antwerpen. Daarnaast speelde ze voor onder meer SKaGeN en De Warme Winkel en trad ze met de voorstelling Johakyu op in vluchtelingencentra.

Verberg
Martha Claeys

Martha Claeys is als filosofe verbonden aan het Centrum voor Ethiek en Centrum voor Europese filosofie van de Uantwerpen, waar ze een doctoraat schrijft over de emotie trots.

Lees meer

Samen met collega-doctoraatsstudent Lotten Spreeuwenberg host en produceert Martha de filosofische podcast Kluwen, waarvoor ze de KVAB Jaarprijs voor Wetenschapscommunicatie ontvingen en tot de EOS publieksfavoriet werden gestemd.

Foto: © Mathias D'haen

Verberg
Munganyende Hélène Christelle

Munganyende Hélène Christelle (1993) is een politiek geëngageerd auteur, sociaal cultureel commentator en publicist.

Lees meer

Ze maakt deel uit van de podcast Fufu & Dadels. Als zelf uitgeroepen Beyonceoloog analyseert ze de verhouding tussen feminisme en popcultuur, momenteel ontwikkelt ze het vak ‘Beyonceology’ voor de ArtEZ Hogeschool voor kunsten in Zwolle. In 2020 ontving Munganyende de C.C.S. Crone-prijs voor beloftevolle debuterende auteurs, haar debuut ‘Vreemd Fruit’ verschijnt in 2021 bij Uitgeverij Pluim.

Verberg
Delphine Lecompte

‘Een van de opmerkelijkste dichteressen van het moment’.

Lees meer

Dat schreef Vrij Nederland. Voor haar debuutbundel ‘De dieren in mij’ (2009) ontving Delphine Lecompte de C. Buddingh’-prijs 2010 en de Prijs Letterkunde 2011 van de Provincie West-Vlaanderen. Daarna verschenen bij De Bezige Bij nog tal van bundels, waaronder haar meest recente ‘Vrolijke Verwoesting’. Daarnaast schrijft Delphine columns voor onder meer Humo en De Morgen. Sinds kort kent heel televisiekijkend Vlaanderen haar ook als gevreesde kandidaat uit De Slimste Mens ter Wereld.

Foto: © Dries Luyten

Verberg
Anja Meulenbelt

Anja Meulenbelt (1945) is schrijfster, feministe, activiste en oud-politica.

Lees meer

Ze werd vooral bekend door het boek ‘De schaamte voorbij’ (1976), een autobiografisch verhaal over liefde, seks en de beginjaren van de Amsterdamse vrouwenbeweging. Meulenbelt wordt beschouwd als een van de kopstukken van de tweede feministische golf. In 2019 verscheen haar recentste boek ‘Brood en rozen. Over klassen en identiteit’ (Epo)

Verberg
Anne-Laure Vandeputte

Anne-Laure Vandeputte studeerde Drama aan het Conservatorium van Antwerpen. Ze speelde in verschillende theaterproducties

Lees meer

van onder andere FC Bergman, Lisaboa Houbrechts, SkaGeN en De Roovers. Onlangs was ze ook te zien in televisieproducties als Grenslanders, De Bende van Jan de Lichte en Bathroom Stories. In 2019 speelde Anne-Laure mee in haar eerste eigen theaterproductie: ‘Millennialism’, over de zoektocht van de mens in deze samenleving.

Verberg
Annelies Verbeke

Met ‘Slaap!’ (2003) schudde Annelies Verbeke de literaire wereld door elkaar.

Lees meer

De roman verscheen in 21 landen, won de Vlaamse debuutprijs en het Gouden Ezelsoor en stond op de longlist van de Ako- én de Libris Literatuurprijs. Annelies Verbeke schrijft naast poëzie, romans en kortverhalen, ook colums, filmscenario’s en theaterteksten. In januari 2021 verschijnt bij De Geus haar nieuwste verhalenbundel ‘Treinen en kamers’.

Verberg
Tristan

Tristan is het alter ego van zangeres en producer Isolde Van den Bulcke.

Lees meer

Ze brengt een mix van alternatieve ambient popmuziek, jazz en elektronica. Tristan bracht twee ep's uit: Illusje (2018) en Delidomia (2019). In 2018 speelde ze in het voorprogramma van Tamino. De Morgen omschreef Tristan als “een snuifje Hiatus Kaiyote, een wolkje Kate Bush, een onsje Bat For Lashes, tussen kraut-, post- en jazzrock.”

Verberg
Sihame El Kaouakibi

Sihame El Kaouakibi is een Belgisch politica, activiste voor jongerenrechten en betrokken in een oplichtingsschandaal.

Lees meer

Ze was in 2009 oprichtster en tot 2021 directrice van het voormalige stads- en dansproject Let's Go Urban (LGU) en werd in 2014 door Knack verkozen tot een van de tien invloedrijkste allochtone Belgen.

Verberg
Bambi Ceuppens

Bambi Ceuppens (1963) is doctor in de sociale antropologie en werkt als conservator en wetenschappelijk commissaris menswetenschappen van het AfricaMuseum.

Lees meer

De focus van haar onderzoek ligt voornamelijk op Congolese volkscultuur in Congo en België, de Congolese diaspora in België en de Belgisch-Congolese geschiedenis in België en Congo. Ceuppens is één van de leden van de denktank die steden en gemeenten zal begeleiden in de dekolonisatie van het straatbeeld, standbeelden en straatnamen. Daarnaast schrijft ze regelmatig columns, opiniestukken en boeken.

Verberg
Column 'Ik wil een sekte stichten'

Ik wil een sekte stichten. Mannen komen er niet in, tenzij voor bepaalde diensten

Enkel boven op de berg ben je veilig voor het einde der tijden want de vloedgolven zullen komen en ons verzwelgen. De berg ligt in Siberië en sekteleider Vissarion heeft zijn vijfduizend volgelingen erheen geleid. Hij heeft het handboek voor sekteleiders goed gelezen: zijn lange haren en witte gewaden maken hem een geloofwaardige redder. Hij raadt zijn volgelingen aan om geen vlees te eten, geld af te zweren en aan polygamie te doen.

Nu zijn Vissarion en zijn twee mannelijke helpers opgepakt. Een van de drie was in een vorig leven leider van een rockband, wat de beste voorbereiding is op volksmennerij en polygamie. Het triumviraat wordt beschuldigd van fraude in een van hun scholen. Ze zouden ook hardhandig geprobeerd hebben om een paar journalisten de toegang tot hun gemeenschap te ontzeggen. Ze riskeren twaalf jaar gevangenis en een boete van tweeduizend euro. Het triumviraat heeft goede hoop. In het licht van het einde der tijden is niets belangrijk genoeg om er zwaar aan te tillen.

Ik merk dat het altijd mannen zijn, die sekteleiders. Zij offeren zich altijd op als messias. En daar mag in het huidige tijdsgewricht wel eens verandering in komen.
Gisteren las ik in De Standaard de column van filosofe Griet Vandermassen. Zij vraagt zich af waarom er bij vrouwen een fundamenteel gebrek aan onderlinge solidariteit is. Dat ligt volgens haar niet aan het feit dat vrouwen vaak als concurrentes tegen elkaar opgezet worden omdat de plaatsen lang te beperkt waren of ook niet aan geïnternaliseerde vrouwenhaat. Ook de theorie van Shere Hite verwerpt ze. Hite meende dat moeders hun seksualiteit verborgen houden voor hun dochters en zo wantrouwen installeren. Vandermassen beroept zich niet op een theorie maar roept de typische evolutionaire argumenten in. Wat mannen eigenlijk al eeuwenlang doen om het patriarchaat te verklaren en uit te leggen: it’s the biology, stupid! Alle gedragingen vallen te herleiden tot biologie en de oertijd. 'Jongens zijn van nature meer geneigd om coalities te vormen. Er zijn sterke aanwijzingen dat mannelijk groepsgeweld ver teruggaat in de evolutie van onze soort,’ schrijft ze. ‘Strijden in groep tegen een andere groep was een voorspelbare uitdaging voor ¬onze mannelijke voorouders. Het leidde tot een mannelijke psychologie die gericht is op onderlinge seksuele competitie én op functioneren in hiërarchische groepen.’

We weten allemaal dat sinds de oertijd het echte leiderschap, de echte almacht, bij de voortplanting en dus bij de vrouwen ligt. Vruchtbaarheidsbeelden van she-la-na-gigs (dat woord leerde ik kennen via PJ Harveys hit) uit het begin van de beschaving vertellen het ons nog. Ze tonen vrouwen met onmogelijk brede heupen en gezwollen borsten, klaar om de wereld verder te zetten en gedurig te redden van de ondergang. Het matriarchaat kan het einde der tijden tegenhouden.

Dus offer ik mij graag op, met een schare volgelinges. Ik wil een sekte stichten. Mannen komen er niet in, tenzij voor bepaalde diensten. In het kader van de voortplanting. Een vrouwelijke vloedgolf van sisters zal ook de laatste berg doen verkruimelen.

Dit opiniestuk van Saskia De Coster verscheen op 25 september 2020 in De Morgen

Colofon

De sekte van Saskia

Samenstelling programma 
Amber Maes & Luc Coorevits

Scenario
Amber Maes

Productie & regie
Leander Coorevits

Camera
Maxim Hectors & Cedric Vankerckhoven

Montage
Leander Coorevits

Geluid 
Karel Marynissen (Klaar voor opname)

Licht
Roel Seuntjens

Promotie 
Julia Willaert

Financiën
Jasmien Dieltiens

Foto Saskia De Coster
© Johan Jacobs

________________________________________________

De Vlaamse Gemeenschap en de Stad Antwerpen investeren in de werking van Behoud de Begeerte, kunstencentrum voor literatuur. 

Word klokkenluider van Behoud de Begeerte.
Schrijf u in voor de nieuwsbrief